Entertainment News

"තාත්තා" ටෙලිනාට්‍යයේ තේමා ගීතය වගේම ටෙලිනාට්‍යයත් ගොඩක් ජනප්‍රිය වෙලා. ඒ ගැන සතුටුද..?

ඔව්, "අර හීන් හඬට දිය පෑරෙන පහළ වක්කඩේ" කියන ගීතයත්, ටෙලිනාට්‍යත් ජනප්‍රිය වෙලා තිබෙනවා. යන යන තැන මේ ගැන තමයි මගෙන් අහන්නේ. මිනිස්සු තාත්තා ටෙලිනාට්‍යයේ සංකල්පයට සහ එහි රිද්මයට බොහෝ සෙයින් ඇලුම් කරන තත්ත්වයට පත්වෙලා. ගොඩක් සතුටින් ඉන්නේ.

"හීන් හඬට දිය පෑරෙන" යන තේමා ගීතය ජනප්‍රිය වීමට බලපෑ හේතුවක් තිබෙනවාද..?

මම හිතන්නේ කුමාර ලියනගේගේ පද මාලාව සහ ඒ වෙනුවෙන් ලලිත් රත්නායක යොදාගෙන තිබෙන රූප රචනාව බොහෝ සෙයින් බලපෑවා. කුමාර ලියනගේ ලියපු සින්දුවකට දෙවැනි වතාවටයි මම සංගීතය නිර්මාණය කළේ. මීට කලින් කුමාර ලියපු කරුණාරත්න දිවුල්ගනේ ගයපු "අන්දර යායේ" සින්දුවටත් මම සංගීතය නිර්මාණය කළා. එයත් පිය ගුණ ගීතයක්. ඒ ගීතය බොහෝ ජනප්‍රිය වුණා. මගේ සංගීත දිවියේද හැරවුම් ලක්ෂ්‍යයක් එය. ඒ නිසා එය විශේෂ කාරණයක්.

අලුත් ටෙලිනාට්‍ය තේමාගීත ජනප්‍රිය වෙන්නේ බොහෝම අඩුවෙන්. නමුත් තාත්තා ටෙලි නාට්‍යයේ තේමා ගීතය ඒ කියමන් බොරු කළා නේද..?

අද අලුත් ටෙලිනාට්‍ය විශාල වශයෙන් බිහිවෙනවා. මෙගා නාට්‍යත් බිහිවෙනවා. ඒ නිසා ප්‍රේක්ෂකයන්ගේ අවධානය තේමා ගීතය කෙරෙහි යොමුවෙනවා අඩුයි. මම හිතන්නේ මෙය මිනිසුන්ගේ හදවතේ තාත්තා පිළිබඳව සැඟවුණු හෘද සාක්ෂියක් එළියට ආපු අවස්ථාවක්. මේ ගීතයේ පද මාලාවට මම කම්පනය වුණා. ඒ නිසයි මේ නිර්මාණය බිහිවුණේ.

ගීතයේ පද මාලාවත් ඒ ජනප්‍රියත්වයට ලොකු බරක් එක්කළා කිව්වොත්...?

ඔව්, කුමාර ගීතය මට ගෙනැල්ලා අතට දෙන විටම මම කිව්වා කුමාර මේ සින්දුව "අන්දර යායේ" ගීතය වගේම ජනප්‍රිය වෙනවා කියලා. ලලිත් තමයි කුමාරට කියලා ගීතයක් ටෙලි නාට්‍යය වෙනුවෙන් නිර්මාණය කරගත්තේ. ලලිත්ගේ අරුංගල් ටෙලිනාට්‍යයේ තේමා ගීතයත් ලියා තිබෙන්නේ කුමාර ලියනගේ.

ටෙලිනාට්‍ය සඳහා තේමා ගීත කොපමණ ප්‍රමාණයක් ඔබ නිර්මාණය කර තිබෙනවාද..?

මගේ කාර්යබහුලතාව නිසා තේමා ගීත කරපු විශාල නාට්‍ය ප්‍රමාණයක් නැහැ. ටෙලි නාට්‍ය 10කට ආසන්න ප්‍රමාණයකට මම නිර්මාණයන් කර තිබෙනවා. තාත්තා ටෙලියේ තේමා ගීතය හරවත් නිර්මාණයක් නිසා එයට විශාල සාධාරණත්වයක් කරන්න මට පුළුවන් වුණා. එහි පසුබිම් සංගීතයට පවා මට දැනෙන දෙයක් කරන්න පුළුවන් වුණේ මේ නිර්මාණයේ ගුණාත්මක බව නිසා.

මේ ගීතයට අද වන විට ලැබෙන ප්‍රතිචාර බහුලයි නේද..?

ඒ පිළිබඳ හරිම සතුටක් දැනෙන්නේ. ඒ මේ ගීතය මගේ සංගීත නිර්මාණයක් වුණු නිසා නෙවෙයි. ගුණාත්මක නිර්මාණයකට මිනිසුන්ගේ කොච්චර රුචිකත්වයක් තිබෙනවාද කියන හැඟීම මට තිබෙනවා. මොකද මිනිසුන්ගේ රුචිකත්වය අද වනවිට වහලා තියෙන්නේ. ටෙලි නාට්‍යය පටන් අරගෙන සතියක් ඇතුළත 7000කට අධික ප්‍රමාණයක් අන්තර්ජාලයේ මේ ගීතය ෂෙයාර් කරලා තිබුණා. එය මට පුදුමයක්.

ඔබ හොඳ ගායකයෙක්, අලුත් නිර්මාණ කරන්න අදහසක් නැද්ද..?

මම ගායනා කරපු ගීත කිහිපයක්ම තිබෙනවා. මම මාරිම්බා සංගීත කණ්ඩායමෙත් වාදකයෙක් සහ ගායකයෙක් ලෙස කටයුතු කළා. මගේ "වරංගනා" සින්දුව අදටත් ජනප්‍රියයි. දැන් රසිකයෝ කියනවා ඛ්ච් එකක් කරන්න කියලා. ඒ ගැනත් මේ වෙනකොට අදහසක් තිබෙනවා. මට අවශ්‍ය ජනප්‍රිය වෙන්න නෙවෙයි. හොඳ නිර්මාණ කිහිපයක් රසිකයන්ට ඉදිරිපත් කරන්න. ඉදිරියේදී මා අතින් හොඳ සින්දු ටිකක් ගැයේවි.

සංගීත ක්ෂේත්‍රයට ඔබේ පැමිණීම අහඹුවක්ද..?

අහඹු සිදුවීමක් කියන්න අමාරුයි. අපේ පවුල් පරිසරය සංගීතයත් සමඟ බැඳිලයි තිබුණේ. මගේ පියා වයලීන් වාදකයෙක්, කවියෙක්. අම්මත් හොඳ කිවිඳියක්. මම සංගීතයට ඇදිලා ගියා ඒ නිසා. මම ප්‍රථමයෙන් වාදනය කළේ බටනළාව. ඊට පස්සේ වයලීනය මම අතට ගත්තා. මගේ පළමුවැනි සංගීත ගුරුතුමා ඒ.කේ. සෝමපාල සර්. ආරියදාස හපුආරච්චිත් මගේ ගුරුවරයෙක්. "ස" ප්‍රසංගය බලලා මම සංගීතයට ආදරය කරන්න පටන් ගත්තා. මම ගීත 300කට පමණ මේ වනවිට සංගීතය නිර්මාණය කරලා තිබෙනවා. ඒ ගැන සතුටුයි.

ඒ නිර්මාණ අතරින් බොහෝ ගීත ජනප්‍රිය වුණා..?

බොහෝ නිර්මාණ ජනප්‍රියයි. මගේ සංගීත දිවියේ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යයක් වුණේ කරුණාරත්න දිවුල්ගනේ ගායනා කළ "අන්දර යායේ" ගීතය. එය නිර්මාණය වුණේ 1998දී පමණ. "සුළඟක් වී මං යනවා, නටුවෙන් ගිලිහුණු පින්න මලක්, දරුවනි මමයි නුවර මාලිගාවෙ ඇතා, හන්තානේ කඳුමුදුන වගේ නුඹ, මගේ ආල හැඟුම්, හදන්නට වැහි බින්දුවක්, සේකර මා ආදර කිවිඳේ්, නෙලුම් මල් කළු වුණා අව්වට" වැනි විවිධ ශිල්පීන් ගායනා කළ ගීත ඉතා ජනප්‍රිය වුණා. නෙලුම් මල් කළු වුණා අව්වට ගීතය රාජ්‍ය සංගීත සම්මාන සඳහා නිර්දේශත් වුණා.

මෙරට ජනප්‍රිය තලයේ වැජඹුණු සංගීත කණ්ඩායමක් වුණු "මාරිම්බා" සංගීත කණ්ඩායමට ඔබ සම්බන්ධ වුණු අතීතය මතක් කරමුද..?

මම බෑන්ඩ් එකට සම්බන්ධ වුණේ බන්දු එස්. කන්නංගරගේ ඉල්ලීමක් නිසා. බන්දු මගේ හොඳම මිත්‍රයෙක්.

මියුසික් බෑන්ඩ් එකකට සම්බන්ධ වෙන්න මගේ අදහසක් තිබුණේ නැහැ. නමුත් මාරිම්බා බෑන්ඩ් එක නිසා මාව ජනතාව දැනගත්තා. ඒ වයලීනය නිසා. මාරිම්බා බෑන්ඩ් එක වයලීනය, වේදිකාවේ දැවැන්ත විදියට පාවිච්චි කළා. මම බෑන්ඩ් එකේ රිදම් ගිටාරය සහ වයලීනය වාදනය කළා. සින්දුත් කිව්වා. 1999දිත් හිටපු ජනාධිපතිනියට ටවුන් හෝල්වලදී බෝම්බ ප්‍රහාරයක් එල්ල වන අවස්ථාවේදීත් ඒ වේදිකාවේ මාරිම්බා බෑන්ඩ් එක හිටියා. බෝම්බ ප්‍රහාර දෙකක සජීව අත්දැකීම් අපිට තිබෙනවා. නූලක් හරි මිස්වුණා නම් අපිත් අද මෙතැන නැහැ. සංගීතයේදීත් මිහිරි වගේම අමිහිරි අත්දැකීම් මට තිබෙනවා. ජීවිතයේදීත් එය එසේමයි.

ඔබ ශ්‍රී ලංකා ගුවන් විදුලි සංස්ථාවේ සංගීත අංශය තුළ දැවැන්ත කාර්යභාරයක් ඉටුකරන කෙනෙක්. ඒ ගැනත් කියමු..?

මම ශ්‍රී ලංකා ගුවන් විදුලි සංස්ථාවේ ජේ‍යෂ්ඨ වැඩසටහන් නිෂ්පාදකවරයෙක්. මම ප්‍රථමයෙන් වාදකයෙක් විදිහටයි ගුවන් විදුලි සංස්ථාවට සම්බන්ධ වුණේ. සරල ගී, සේවක සංග්‍රහය, විශ්වයේ වින්දනීය ප්‍රතිරාව, ශ්‍රද්ධාංජලී වගේ ගුවන් විදුලි සංස්ථාවෙන් ප්‍රචාරය වන වැඩසටහන් සඳහා මම මගේ දායකත්වය ලබාදෙනවා. ගුවන් විදුලි සංස්ථාවේ මගේ ආදරණීය මිත්‍රයන්වත් මම මතක් කළ යුතුයි. මට දැන් ලැබෙන ජනතා සම්මානවලට ගුවන් විදුලියේ මිතුරනුත් පිටිවහලක් වුණා.

ගීත නිර්මාණ ඇතුළත් කර ප්‍රසංගයක් කරන්න අදහසක් නැද්ද..?

අවුරුදු දහයකට විතර කලින් ප්‍රසංගයක් කළා. මම සංගීතය නිර්මාණය කළ ගීත සංයුක්ත තැටියක් සහ මගේ වයලීන් වාදන ඇතුළත් වයලීන මැවූ හීන කියන සංයුක්ත තැටි දෙක මම එළිදැක්වූවා. ඒ සංයුක්ත තැටි දෙකම ජනප්‍රිය වුණා. වයලීන මැවූ හීන ඛ්ච් එක වැඩියෙන්ම අලෙවි වුණේ ඕස්ට්‍රේලියාවේ. මොකද ඒ රටේ තිබුණු ප්‍රසංගයකදී මගේ වයලීන වාදනයක් රසවිඳපු ප්‍රේක්ෂකයෝ ආපසු ඕස්ට්‍රේලියාවට එන්න එපා කිව්වා මගේ වයලීන වාදන සහිත ඛ්ච් එකක් නැතුව. මේ ඛ්ච් තැටිය ප්‍රථමයෙන් එළිදැක්වූයේත් ඕස්ට්‍රේලියාවේදී.

සංගීත ක්ෂේත්‍රයේ ඉන්න ඔබට වත්මන් සංගීත පරපුර ගැන මොකද හිතෙන්නේ..?

වර්තමානයේ හොඳ දක්ෂ නවකයෝ අපිට ඉන්නවා. මාධ්‍යවලින් ඔවුන්ට අනුග්‍රහය තවත් ලැබිය යුතුයි. ඒ හොඳ දේවල් කරන්න මිසක් අවර ගණයේ නිර්මාණ කරන්න නෙවෙයි.
රට හරි තැනකට ගන්න නම් මේ රටේ උසස් ප්‍රමිතියෙන් යුතු ජනමාධ්‍ය කලාවක් තිබිය යුතුයි. ජනමාධ්‍ය උසස් නිර්මාණ බිහිකිරීම වෙනුවෙන් නවකයන් යොදාගත යුතුයි. මිනිසුන්ගේ ඇත්ත කැමැත්ත අත්හැරලා මාධ්‍ය වැඩ කළ යුතු නැහැ. එයයි මගේ මතය.

ඇයි දැන් හැදෙන ගීත රසිකයන්ට ඉක්මනින් අමතක වෙලා යන්නේ..?

දැන් ගීත හදන්නේ ජනප්‍රිය වෙන්න විතරයි. ඒ කාලේ එහෙම නැහැ. පද රචකයායි, සංගීතවේදියායි, ගායකයායි තුන්දෙනාම සාකච්ඡා කරලා අත්දැකීමක් කරගෙන නිර්මාණයක් බිහිකරනවා. ඔවුන් එය කළේ විවේක බුද්ධියකින්. ජනප්‍රියත්වය සහ මුදල්ම බලාගෙන නිර්මාණ කරනවා නම් ඒ නිර්මාණවල පැවැත්ම තියෙන්න පුළුවන් පොඩි කාලයක් වෙන්න පුළුවන්.

ඔබට දිගු ගමනක් එන්න අතහිත දුන්නු පිරිසකුත් ඇති නේද..?

අපොයි ඔව්. ආනන්ද ගමගේ සහ නිමල් ගුණසේකර කියන ජ්‍යෙෂ්ඨ සංගීතවේදීන් දෙදෙනා මම මේ මොහොතේ සිහිපත් කළ යුතුයි. ගුණදාස කපුගේ, කරුණාරත්න දිවුල්ගනේ, ගාමිණී ගුණසේකර. ගාමිණී තමයි මාව කපුගේ මහත්මයාගේ "කම්පන" ප්‍රසංගයට සම්බන්ධ කළේ. රවීන්ද්‍ර මුණසිංහ, උපාලි ආරියසිරි වැනි අයත් මට මතක් වෙනවා. නම් නොකී බොහෝ පිරිසක් ඉන්නවා. ඔවුන්ටත් බොහොම ස්තුතියි වගේම ගුරුවරියක් වන මගේ බිරිය පුෂ්පාවත් මම මේ වෙලාවේ මතක් කරනවා. මෙවැනි පිරිසක් නැතිනම් මගේ සංගීත දිවියේ වීරයෙක් වුණු වික්ටර් රත්නායකයන්ගේ "ස" ප්‍රසංගයක සංගීත අධ්‍යක්ෂවරයකු ලෙස සම්බන්ධ වෙන්න ලැබෙන්නේ නැහැ. ඒ අවස්ථාව මට කවදාවත් අමතක වෙන්නේ නැහැ.

(මව්බිම)

 (ස්වකීය සංගීත කලා ජීවිතයෙහි අභිනවාරම්භයක් සලකුණු කරමින් වික්ටර් රත්නායක මහා සංගීතවේදියාණෝ ‘සරස’ නම් වූ සංගීත ප‍්‍රසංගය ලබන 11 වැනිදා සන්ධ්‍යා යාමයෙහි පොල්ගොල්ල මහින්ද රාජපක්ෂ ශ‍්‍රවණාගාරයේදී ප‍්‍රථම වරට රසික ජනයා වෙත ප‍්‍රදානය කරති. මේ ලිපිය ඒ නිමිත්තෙනි.)

අදින් සත්සැට වසකට ප‍්‍රථම කන්ද උඩරට කඩුගන්නාවේ නුවර කොළඹ මාර්ගයට මුහුණ ලා පිහිටි දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තු නිවාස පේළියේ එක්තරා නිවසක සංගීත සාජ්ජයක් පැවැත්විණ. සර්පිනා, බටනළා, තබ්ලා, මැන්ඩලීන් වැනි සංගීත භාණ්ඩවලින් නැගුණු මියැසිය හා මුසු වූ සිංහල, දෙමළ හින්දි ගීත නාදයට වහ වැටී හුන් දස හැවිරිදි දරුවෙක් හීන් සීරුවේ එතැනට රිංගා ගත්තේ ය. සාජ්ජකරුවන් මධුවිතකින් තොල කට තෙමා ගන්ට ගිය ඇසිල්ලේ මේ දරුවා තම සිත ඇදී ගිය සංගීත භාණ්ඩයට ළං වූයේ ය. ඒ වූකලී දෙපයින් පාගමින් වාදනය කළ ෆුට් බෙලෝ සර්පිනාවකි. පුටුවේ වාඩි ගෙන බෙලෝ දෙක පාගමින් සරපුවරුවේ සිය ඇඟිලි ඔබ මොබ යවමින් සිටි ඔහුට සිය මන දොළ සපුරා ගන්ට ලැබුණු කාලය මොහොතකින් නැවතිණ. කවුරුන් හෝ කන තදින් මිරිකූ අතර හිසට ටොකු පහරක් ද නොමද ව ලැබිණ. ඔහු එතැනින් පිටමං කෙරුණේ සැර පරුෂ බැණ වැදීමක් ද සමග ය.

එදා එසේ එළවා ගනු ලැබූ දරුවා තවත් කලක් ඇවෑමෙන් රසික ජන හදවත් අලළවා සසලවා ඔවුන් අනන්තානන්දයෙන් මුසපත් කරවීමේ දුර්ලභ වාසනා ගුණ පරිපූර්ණ මහා කලාකරුවෙක් වූයේ ය. ඒ, නිසර්ග සිද්ධ වශයෙන් උරුම කරගත් අසාමාන්‍ය කර්ණාමෘත මධුර ලලිත ස්වරයත්, සංගීත කලා නිර්මාණ විෂයක අතුල්‍ය ප‍්‍රතිභා ශක්තියත් හේතු කොටගෙන ය. එකී දරුවා අද වන විට මෙරට ගීත සංගීත ක්‍ෂේත‍්‍රයේ අභ්‍යුදය පිළිබඳ කථා ප‍්‍රවෘත්තිය තුළ අප‍්‍රමාණ මිනිසෙකි. පුරා තුන් පනස් වසක් තිස්සේ ශ‍්‍රී ලාංකේය සංගීත කලා ක්‍ෂේත‍්‍රය භාව පූර්ණ, රස පූර්ණ නිර්මාණ පල සම්පතින් සුපෝෂණය කළ මහා සංගීතවේදී වික්ටර් රත්නායක, මේ අප‍්‍රමාණ මිනිසා ය.

වික්ටර් රත්නායක ගායන ශිල්පියකු ලෙස මෙරට සංගීත ක්‍ෂේත‍්‍රයට අවතීර්ණ වන යුගය වූ කලී සිංහල ගීතය ව්‍යක්ත අර්ථ සම්පන්න ගීත පද මාලා හා ස්වාධීන ගී තනු නිර්මාණ මඟින් පෝෂණය වෙමින් පැවති වකවානුවයි. ගීතය අවශේෂ කලා මාධ්‍ය මෙන්ම ප‍්‍රබුද්ධ සංගීත කලා ප‍්‍රකාරයක් ලෙස රසිකයා අතර තහවුරු වීමට එවක ගුවන්විදුලිය කේන්ද්‍රකොට ගනිමින් බිහි වූ ගීත නිර්මාණ වෙසෙසින් උපස්ථම්භක වූයේ ය. එහෙත් සාහිත්‍යය විසින් හෝ සංගීතය විසින් අගය කළ නොහෙන අනුකාරක නිෂ්පාදන කෙරෙහි රොද බැද හුන් පිරිස සුළු පටු නොවී ය. ඒවායින් තුටු වූ රසිකයෝ උසස් සංගීත කලා රසය දැන නොසිටියහ. නැතහොත් උසස් සංගීත කලා ආස්වාදයට හුරු වූ ස්නිග්ධ වින්දන ශක්තියක් ඇත්තෝ නොවූහ. ඔවුන් අප‍්‍රබුද්ධත්වයෙහි ගිලී යා නොදී ඉන් මුදවා ගැනීමට නම් එවැනි රසික ජන සංඝයක් ආමන්ත‍්‍රණය කළ හැකි ක‍්‍රමවේදයක් එළි පෙහෙළි කරගත යුතු විය. එමතුදු නොව රසික ජන සංඝය සද් සංගීතාස්වාදය වෙත නැඹුරු කර ගත හැකි ආකර්ෂණීය නිර්මාණාත්මක ජවයක් ද අවශ්‍ය ව තිබිණ. වික්ටර් රත්නායකගේ හෘදයහාරී ස්වර්ණ ස්වරය හා ඒ තුළ ගැබ් ව ඇති භාවවාහී ස්වලක්‍ෂණය සිංහල ශ‍්‍රාවකයන් වෙත පිවිස ගැනුණේ එකී අවශ්‍යතා පූරණය කරමිනි. සැබවින් ම ඔහුගේ ගායනය මෙරට සුවහසක් රසික සවන් යුග වැලඳ ගත්තේ වශ්‍යාංජනයක් සේ ඔවුන් මෝහනයට පත් කරමිනි.

වික්ටර් රත්නායක මෙරට සංගීත ක්‍ෂේත‍්‍රයට අවතීර්ණ වන්නේ එබඳු කලාකරුවකුගේ ආගමනය සඳහා කාලය විසින් නිර්මාණය කරනු ලැබූ අවකාශයක් හා අවශ්‍යතාවක් ඇති යුගයක සේ පෙනේ. එසේ සිතීමට අප පොලඹවන ප‍්‍රධාන කාරණය වන්නේ මෙරට සංගීත කලා රසිකත්වය උත්තුංග තලයකට ඔසවා තැබීමටත් - එහි පරිමාණය අතිශය පෘථුල වපසරියක විස්තාර කිරීමටත් ඔහු කළ මාහැඟි දායකත්වයයි. ඔහු සිය අභිනව ගීත නිර්මාණ සමග රසිකයා හමුවට පිවිසෙන යුගයෙහි මෙරට සංගීත කලා ආස්වාද කිරීමේ විලාසය මූලික වශයෙන් දෙආකාර වූයේ යැයි සිතීමට පුළුවන. විදග්ධ කලා සේවනයක් ලෙස ගීත සංගීත ආස්වාදය වෙත යොමු වී සිටි රසික පරපුර ප‍්‍රමාණාත්මක ව සුළුතරයක් වූ අතර අමරදේව කේන්ද්‍ර කොටගත් ප‍්‍රබුද්ධ කලාකරුවන් හා ඔවුන්ගේ නිර්මාණ මඟින් එම රසික පරපුර තෘප්තිමක් කෙරිණ. එය එක් රසඥතා ස්ථලයකි. දෙවැන්න, සුලභ ලහුක වින්දන මාර්ගයක් ලෙස ගීත ශ‍්‍රවණය කළ, ප‍්‍රමාණාත්මක ව විශාල වූ රසික ජනසංඝයයි. ඔවුන් ප‍්‍රීණනයට පත් කෙරුණේ ප‍්‍රශස්ත යැයි කිව හැකි කලා කෘති මඟින් නොවේ. ඒවායේ ගම්භීර ජීවනාර්ථ සහිත විදග්ධ කාව්‍යමය ප‍්‍රකාශන දක්නට නොතිබිණ. ගීතය කලා ප‍්‍රකාරයක් ලෙස නොව හුදු වින්දන මාධ්‍යයක් ලෙස ම පරිහරණය කළ මේ රසිකයන්ට වඩාත් ප‍්‍රියමනාප වූයේ ජනප‍්‍රිය කලාව ය; ජනප‍්‍රිය සංගීතය ය. මේ දෙවැනි රසඥතා ස්ථලය ආමන්ත‍්‍රණය කිරීමට හැකි වූයේ එච්. ආර්. ජෝතිපාල බදු ගායකයන්ට ය. ගීත සංගීත කලා සේවනයෙහිලා විද්‍යමාන වූ මේ දෙආකාරය හඳුනාගැනීම එතරම් සංකීර්ණ නැත. වික්ටර් රත්නායකගේ සංගීත කලා චර්යාව හා ඔහුගේ සේවාව වෙසෙසා දැක්වීමට ඒ හඳුනාගැනීම ආධාරක වෙයි.

වික්ටර් රත්නායක යට කී රසඥතා ස්ථලද්වය ම ආමන්ත‍්‍රණය කිරීමේ සුවිශේෂ ශක්තියක් ජන්ම දායාද සේ උරුම කොට ගෙන තිබිණ. ගීතය හුදු වින්දන මාධ්‍යයක් ලෙස ආස්වාද කළ බහුතරය වඩාත් ප‍්‍රබුද්ධ වූත්, අර්ථසම්පන්න වූත් සද්සංගීතාස්වාදය වෙත යොමු කරලීමත්, එමඟින් එකී සද්සංගීතාස්වාදයෙහි විහිදුම විස්තාර කරලීමත් ඔහු අතින් සිදුවිණ. ඒ වූ කලී ඉතිහාසය විසින් ඔහු වෙත පවරා දෙන ලද කාර්යභාරයක් වැන්න. ඒ කාර්යභාරය ඉතා මැනවින් ඉෂ්ට කිරීමට ඔහුට හැකි වූයේ ඊට සරිලන සාධක ගණනාවක් සමායෝග ව ඔහු කරා එළඹ සිටි බැවිනි.

එයින් පළමුවැන්න ලෙස සඳහන් කළ යුතු වන්නේ වික්ටර් රත්නායක නිසර්ග සිද්ධ වශයෙන් ලත් අසාමාන්‍ය ප‍්‍රතිභා ශක්ති සාධක වාසනා ගුණයයි. අපූර්ව වස්තු නිර්මාණයෙහිලා අත්‍යවශ්‍ය වන මේ ප‍්‍රතිභාව, උභයාකාරයකට - එනම්, ගායනවේදයෙහිත්, සංගීත නිර්මාණ කාර්යයෙහිත් ඔහු වෙත නොමද ව පිහිටා තිබිණ. ගායනවේදයෙහිලා ඔහු පාන පෙළහර ජන්ම දායාදයක් විනා අන් කුමක් ද? ඔහුගේ කටහඬ අතිශය දුර්ලභ ගණයේ එකකි. එය මධුර ය; ශ‍්‍රවණ රඤ්ජක ය; භාවවාහී හෘදයහාරී ගුණෝපශෝභිත ය. සැබවින් ම එය අසදෘශ නාදාමන්ත‍්‍රණයකි. එය අනුකරණය කළ නොහැකි හඬකි. ඔහුගේ ස්වරයත් ගායන ලීලයත් ඔහුට ම සුවිශේෂ වූ ස්වලක්‍ෂණාත්මක අනන්‍යතාවක් නිසැක ව දක්වා සිටී. මන්ද්‍ර මධ්‍ය තාර ඈ සප්තක අභේදී ව ආශ‍්‍රය කරමින් ඔහු රසික හෘදය මණ්ඩලය අලළවා සසලවා තමා වෙත ම අවනත කර ගනී. ඉනික්බිති ව රසිකයා පිවිසෙන්නේ ඔහු විසින් දක්වන ලද රසෝඝය උතුරා යන අභිනව ඉසව්වකට ය. එතැන් සිට රසිකයා අත්විදින්නේ ගායන ලාවණ්‍යයේ අග‍්‍රිම ආනන්දයයි. අත්‍යන්තයෙන් දුර්ලභ වූ මෙම මෝහනීය ගුණය වික්ටර් රත්නායක ගායකයකු ලෙස නොනැසෙන ආදරයකින් මෙරට රසික ජනයා වෙත ඇද බැද තැබූ සාධකයයි.

ඔහුගේ භාග්‍යය තවත් ආකාරයකින් සශ‍්‍රීක ව තිබිණ. එනම්, එවක ප‍්‍රවීණ නවීන උභය ස්තරයෙහි ම වඩාත් ප‍්‍රතිභාපූර්ණ වූ ගීත රචකයන් ඔහු වටා ඒකරාශී වීමයි. විශේෂයෙන් හැත්තෑව දශකයේදී නව චින්තාවලී රැගත් ගීත රචනා කරමින් ක්‍ෂේත‍්‍රාවතීර්ණ වූ ප‍්‍රබන්ධකයෝ සිය නිර්මාණ වික්ටර් රත්නායකගේ හඬින් අසන්ට රුචි කළහ. ඔවුන්ගේ අර්ථ සම්පන්න ප‍්‍රිය සමාගමය ද ඔහුගේ සංගීත කලා චර්යාව සරුසාර කරන්ට හේතු විණ.

වික්ටර් රත්නායක විසින් ගායනා කරන්ට යෙදුණු ගීත සම්භාරයෙන් අති බහුතරය ගීතය නැමති කලා ප‍්‍රකාරයෙහි නැගීම සාහිත්යික වශයෙන් මෙන්ම සංගීතමය වශයෙන් ද ප‍්‍රකට කළ සද් කලාකෘතීහු වෙත්. විශිෂ්ට ගී පද රචනාවක ප‍්‍රකාශන විලාසය හා ව්‍යක්තිය තේරුම් ගැනීමේ හැකියාව ඔහු සතු විය. ඔහු ගැයූ ගීත අතරින් ඉමහත් රසික සම්භාවනාවට පාත‍්‍ර වූ ගීත රාශියක සූක්‍ෂ්ම, හෘදයංගම භාව ආවිෂ්කරණ ගීතෝචිත ව ප‍්‍රකාශයට පත්ව ඇත්තේ ය. ඒවායේ රචනා විලාසය, තානය හා අර්ථ අභිව්‍යක්තිය අතිශය අපූර්ව ද ප‍්‍රශංසාර්හ ද වේ.

මතු දැක්වෙන්නේ එක් නිදර්ශනයකි. මෙහි කථකයෙක් සිටී. ඔහු අභිරූප සම්පන්න ලලනාවකට ආසක්ත ව සිටින පේ‍්‍රමාවනද්ධ පුරුෂයෙකි. ස්වකීය ප‍්‍රියාව විෂයෙහි දැඩි ආලයෙන් ද ආත්මාර්ථ ලෝභයෙන් ද බැඳුණු ඔහුට ඇගේ රුවින් බිඳුවක් හෝ අනෙකකු නෙත ගැටීම ඉවසුම් නොදේ. මහ වන පියසක අඳුරු ගුහාවක ඇය සඟවා තබන්ට තරම් ඔහු තෘෂ්ණාපරවශ වේ. ඇය රුව හිරු රැස් පහසකිනිදු නොඉඳුල් ව පැවතීම ඔහුගේ අභිප‍්‍රාය වේ. මේ වූ කලී පේ‍්‍රමයේ ඊර්ෂ්‍යාවයි. ස්ත‍්‍රී රූපකාය මූලික සරාග චෛතසිකය ද පේ‍්‍රමයේ ස්වාර්ථයද මෙහිලා වර්ණිත ව ඇති ආකාරය ව්‍යක්ත ය. සුගම ප‍්‍රසාද ගුණපූර්ණ ය. බණ්ඩාර කේ. විජේතුංගගේ ප‍්‍රබන්ධයකි.

සඟවා ගනු මැන ඔබැ රුව සොඳුරිය
අනෙකකු නෙත් ඔබ මුව මත ගැටෙතැයි 
මා හද - බිය වී සැලී සැලී යයි

මහ වන පියසක අඳුරු ගුහාවක 
යම් දිනයක ඔබ සඟවා තබනෙමි
හිරු රැස් බිඳකුදු ඔබ රුව දුටු සඳ 
ඉරිසියාවෙන් පිරැවෙයි මා හද

සොමි සඳ වත ලෙස රුසිරු නොවිණි නම්
දහසක් නෙත් ඔබ දුටුවද කම් නැත 
එනමුදු ඊයේ මට පෙන්වූ රුව
තව නෙත් දෙකකට හිමි විය යුතු නැත

වික්ටර් රත්නායකගේ ගායනා බෙහොමයකින් ඇමතුම් ලද්දේ යෞවනයයි. ඔහුගේ ස්වරය යෞවනයට ම උරුම සුඛ දුක්ඛ වේදිත ප‍්‍රකාශයට පත් කරන්ට උචිත යානයක් විය. යෞවනයට ආවේණික සජීව, සලීල සෞකුමාර්යය ගීතයට නගා ව්‍යාඛ්‍යාන කොට දක්වන්ට ඔහුගේ ස්වරයට සම කළ හැකි තවත් ස්වරයක් නොවී යැයි සිතවන තරම් එය අසහාය විය.

ඔහුගේ හඬින් ගැයුණු පේ‍්‍රමයේ ප‍්‍රීත්‍යුත්කර්ෂය දනවන ගීයක වුව ද සැඟව ගත්තේ වේදනාවකි. එම වේදනාව රසික හදවත් අපමණ සුවදායක රිද්මයකින් සනසාලන නැළවිල්ලක් විය; කරුණ රසයෙන් පුරවාලන රසාඤ්ජනයක් විය. වික්ටර් රත්නායක මෙරට තරුණ රසික හදවත්හි සමීප ඥාතිවරයකු බවට පත්වීමට ඔහුගේ ලළය හැඬුම්බර ස්වරයෙහි වූ පූර්වෝක්ත අසහායත්වය තුඩු දුන්නේ යැයි කීම සාවද්‍ය නොවේ.

නේක පුෂ්පාවලී ගහණ, සරාග කුසුමාමෝද භරිත, යෞවනයේ ද්වාර පිධානය වූ කලි පේ‍්‍රමයයි. එය විවෘත වන්නේ පේ‍්‍රමය මනුෂ්‍ය හෘදය චංචල කොට, ජීවිතය වෙළා ඇද බැද ගත් පසු ව ය. ජීවිතයට පේ‍්‍රමය හඳුන්වා දෙන්නේ කවුද? ජීවිතය යනු පේ‍්‍රමය ම විනා අන් කිසිවක් නොවේ යැයි සිතන්ට උගන්වන්නේ කවුද? පුරුෂයාගේ පේ‍්‍රමයට ස්ත‍්‍රිය ශාස්තෘවරිය වන්නී ය. ස්ත‍්‍රියගේ පේ‍්‍රමයට පුරුෂයා ශාස්තෘවරයා වන්නේ ය.

මේ දහම ප‍්‍රතීයමාන කරන මහාචාර්ය සුනිල් ආරියරත්න චිරචිත ගීතයක කථකයා පේ‍්‍රමයේ දෛවෝපගත ඉරණමට ගොදුරු වූ පෙම්වතෙකි. ඔහු මෙසේ කියා සිටී. ‘පේ‍්‍රමයේ ඇදුරුතුමිය ඔබ ය. යෞවනයේ ද ඇදුරුතුමිය ඔබ ය. එමතු ද නොවේ. අපරිමිත වූ ශෝකයේ හා වේදනාවේ උල්පත ද ඔබ සන්තක ව පවතී.’

දෛවයෝගයකින් නොවේදෝ 
හමුඋනේ අප හමුඋනේ 
දෛවයේ සරදම් ලබන්නට 
කිම මෙසේ අප හමු උනේ

ඇදුරුතුමියයි පේ‍්‍රමයේ ඔබ 
ඇදුරුතුමියයි යෞවනේ 
සෝකයේ රුදු වේදනාවේ 
කඳුළු සයුරේ උල්පතයි

නඳුන් උයනයි ස්නේහයේ ඔබ 
සඳුන් සිලිලයි ජීවිතේ 
සොම්නසේ ආනන්දයේ 
හසරැල් තරංගේ උල්පතයි

වික්ටර් රත්නායක ගායනා කළ ගීත අති බහුතරය ඔහු විසින් ම නිර්මිත තනු රචනා ය. මෙය ද ඔහුගේ ගායන භූමිකාව තුළ ප‍්‍රකට වන විශේෂ ලක්‍ෂණයකි. ගායනය සඳහා උචිත සාහිත්යික රචනා තෝරා බේරා ගැනීමත්, ඒ රචනා තනු සම්පාදනය කොට සංගීතයෙන් ප‍්‍රතිව්‍යක්ත කිරීමත්, පරිසමාප්ත ගීත නිර්මාණ ප‍්‍රචුර ප‍්‍රසංවාදී ස්වරයෙන් රසිකයා හමුවට පැමිණවීමත් යන සෑම අදියරකදී ම වික්ටර් රත්නායක ප‍්‍රකට කර ඇති නෛපුණ්‍යය, ගායනය හා සංගීත නිර්මාණය යන උභයාංශයෙහි ම පරිපාක පත් සංගීතවේදියකුගේ අනන්‍යතාව ප‍්‍රතිබිම්බනය කරන කැඩපතකි.

වික්ටර් රත්නායක විසින් අමරදේව ඇතුළු ප‍්‍රබුද්ධ ගායක ගායිකාවන් සඳහා නිර්මාණය කරන ලද ගීත සම්භාරය ඉතා විශාල ය. ඔහුගේ සංගීත කලා මෙහෙවර අගය කරන බොහෝ අවස්ථාවලදී ප‍්‍රමාණවත් ලෙස අවධානයට පාත‍්‍ර නොවන්නේ ගීත තනු නිර්මාණයෙහි හා සංගීත සංයෝජනයෙහි ලා ඔහු පෑ අසාමාන්‍ය චාතූර්යයයි. ඔහු විසින් නිර්මිත අතිශය මධුර, එමෙන්ම ගීත පදමාලාවෙහි සංගීතමය අභිව්‍යක්තිය විශද කළ ගී තනු රචනා ගීත නිර්මාණ කලාවේ නව මං පෙත් එළි පෙහෙළි කරන්ට හේතු පාදක විණ. සංගීත සංයෝජන කාර්යයෙහිලා වික්ටර් රත්නායක තමාට ම සුවිශේෂ වූ දුර්ලභ ගණයේ නිර්මාණ කෞශල්‍යයක් ප‍්‍රකට කළේ ය. ඔහු නිර්මාණය කළ ගී තනු ශ‍්‍රවණය කරන රසිකයා හට සංගීතඥයාගේ මුද්‍රාව හඳුනාගැනීම අසීරු නොවේ. සැබවින් ම වික්ටර් රත්නායක තමාට පසුව ආ සංගීතඥයන්ගේ පරපුරට මහදාලෝකයක් සැපයූ පෙරගමන්කරුවා වූයේ ය.

වික්ටර් රත්නායක වූ කලී අනන්‍යසාධාරණ ප‍්‍රතිභා ශක්තිසාධක වාසනා ගුණ පූර්ණ කලාකරුවෙකි. සංගීත කලා විෂයක ශාස්ත්‍රෝද්ග‍්‍රහණයෙන් හා ශික්‍ෂණයෙන් ද නිර්මාණ කාර්ය නියුක්තිය මඟින් ලත් චිර පරිචිත අභ්‍යාසවෘද්ධියෙන් ද පරිපූර්ණ කලාකරුවෙකි. ඔහු මේ වන විට පුරා තුන් පනස් වසරක් තිස්සේ ස්වකීය අසමසම ස්වර්ණ ස්වරයෙන් අගණනීය වූ රසික සහෘද ජනයා හට ගීත සංගීත රසාර්ණවයෙහි සාධික සෞන්දර්යය ප‍්‍රත්‍යක්‍ෂ කොට තිබේ. එකී රසික ජන චිත්ත රඤ්ජනය කොට, ඔවුන්ට සදාස්වාදය සාදා ලූ මධුර චාරුතර, යුග යුග අර්ඝිත අභිරමණීය නිර්මාණ සම්භාරයක් ජනගත කොට තිබේ. ගීතය නමින් ස්ථාපිත ආකර්ෂණීය සංගීත කලා ප‍්‍රකාරය අර්ථ මාධුර්යයෙන් හා නාද මාධුර්යයෙන් සුපෝෂණය කොට ශ‍්‍රාවක ජන විඥානය උත්තම රසඥතා ස්ථලයකට උත්තෝලනය කොට තිබේ. ඒ අනුව, වික්ටර් රත්නායක මහා සංගීතවේදියාගේ සුවිශිෂ්ට සේවා සම්ප‍්‍රදානය මගින් ම ඔහු විසින් උපාර්ජිත අත්‍යන්ත ගෞරවය කවරාකාරයෙන් හෝ ක්ෂීණ නොවන්නේ ය; දින දින විකාශ වන්නේ ය; විජෘම්භණය වන්නේ ය.

මහාචාර්ය සමන්ත හේරත් (divaina)

Wednesday, 01 August 2018 08:11

“ජීවිතය ඔබේය“

SLFI art EX2018 සැප්තැම්බර් 10 දිනට යෙදී ඇති ලෝක සියදිවි හානි වළක්වා ගැනීමේ දිනයට සමගාමීව ශ්‍රී ලංකා පදනම් ආයතනය විසින් සංවිධානය කරන “ජීවිතය ඔබේය“ තේමාව යටතේ පෝස්ටර් චිත්‍ර, නිර්මාණාත්මක කෙටිකතා හා පද්‍ය රචනා තරඟයක් පැවැත්වීමට කටයුතු යොදා ඇත.

ශ්‍රි ලාංකික සිසුන් සමග චිනයේ, බෙයිජිං,ටියංජිං සහ හෙබෙයි නගරවල සිසුන් විසින් ඉදිරිපත් කරන ඒකාබද්ධ සිසු චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනය 23 දින කොළඹ ප්‍රසාංගික හා දෘෂ්‍ය කළා විශ්ව විද්‍යාලයේ ,ජේ.ඒ.ඩී.පෙරේරා ප්‍රදර්ශන ශාලාවේදී පැවැත්විණි. මෙම අවස්ථාවට චීන තානාපති කාර්යාලයේ සංස්කෘතික අධ්‍යක්ෂ ලියූ තුං, විදේශීය රටවල මිත්‍රත්වය සඳහා වන බෙයිජිං ජනතා සංගමයේ නියෝජිත ෂියු ජින්ෂයු(මහත්මිය), ශ්‍රි ලංකා චීන සමාජ හා සංස්කෘතික සහයෝගිතා සංගමයේ සභාපති ඉන්ද්‍රානන්ද අබේසේකර,යන මහත්ම මහත්මින් සහභාගි වුහ.

බෙයිජිං හී පැවති ශ්‍රි ලංකා සංස්කෘතික සතිය පදනම් කොට 21 වන සියවසේ සේද මාවත සංකල්පය තේමාකොට මෙම ප්‍රදර්ශනය පැවැත්විණි.ප්‍රදර්ශනය සඳහා දෙරටේ සිසුන් විසින් නිර්මාණය කරන ලද චිත්‍ර 100 ක් පමණ එක්කොට තිබු අතර ශ්‍රි ලංකා හා චීන සිසුන්ගේ කුසලතා හා දක්ෂතා ප්‍රදර්ශනය කිරීම අරමුණු කොට ගෙන දෙරටේ, සංස්කෘතික ,සමාජ ජීවිතය හා සංවර්ධනය පිළිඹිබුවන පරිදි මෙම චිත්‍ර නිර්මාණය කොට තිබේ.

ශ්‍රී ලංකා ගිටාර් සංගමය විසින් 08 වෙනි වරටත් සංවිධානය කරනු ලබන "Guitar and folk  music festival 2018" ප්‍රසංගය 2018 ජූලි මස 18 වෙනි දින සිට 28 වෙනි දින දක්වා දිප ව්‍යාප්තව තෝරාගත් ස්ථාන කිහිපයකදී පැවැත්වීමට සියළු කටයුතු සූදානම්කර තිබේ.

Solidarity Center ශ්‍රී ලංකා ශාඛාව, ලංකා වෙළඳ කාර්මික පොදු කම්කරු සංගමය හා නිදහස් වෙළඳ කලාප පොදු සේවක සංගමය ඇතුළු සංවිධාන කිහිපයක අනුග්‍රහාහකත්වයෙන් හා ස්වාධීන රූපවාහිනී සේවයේ මාධ්‍ය අනුග්‍රාහකත්වයෙන් මෙම සංගීත සැණකෙළිය පවත්වනු ලබයි.

මොරටුව විශ්වවිද්‍යාලය (ජූලි 18), ශ්‍රී ජයවර්ධනපුර විශ්වවිද්‍යාලය (ජූලි 20), කැළණිය විශ්වවිද්‍යාලය (ජූලි 25), පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය (ජූලි 26),  හා  කොතලාවල ආරක්ෂක විශ්ව විද්‍යාලය (ජූලි 24) වලදීත්, කටුනායක මහජන පුස්තකාල ශ්‍රවණාගරාය (ජූලි 22) හා ලබුදූව ගාල්ල දක්ෂිණපාය ශ්‍රවණාගාරයේදිත් (ජූලි 28) , කොළඹ 07 රුසියන් සෙන්ටර් (ජූලි 21 ) හිදිත් කොළඹ 03, ලංකා වෙළඳ කාර්මික පොදු කම්කරු සංගමයේ ශ්‍රවනාගාරයේදීත් ( ජූලි 19- සවස 05.30 සිට) ටවුන් හෝල් කළුතර හීදීත් මෙම ප්‍රසංගය පැවැත්වීමට නියමිතයි.

රුසියාව, ඉන්දියාව, මාලදිවයින, පලස්තීන හා ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රසිද්ධ ගිටාර් වාදක ශිල්පීන් හා ශිල්පිනියන් රැසකගේ සහභාගීත්වයෙන් මෙම අවස්ථාව වර්ණවත් වෙන අතරම ප්‍රසංග සියල්ලම පාහේ නොමිලේ පැවැත්වෙන බැවින් ඔබටද මේ අවස්ථාවට සහභාගිවී අලුත් අත්දැකීමක් විඳගැනීමට හැකියාව සලසා දී තිබේ.

එබැවින් ජූලි 18 සිට 28 දක්වා දිනවල ඔබට පහසුම ස්ථානයේදී "Guitar and folk music festival 2018" ප්‍රසංගය නැරඹීමට අමතක නොකර පැමිණෙන්න.

(වැඩබිම)

ශ්‍රි ලාංකික සිසුන් චිනයේ,බෙයිජිං,ටියංජිං සහ හෙබෙයි නගරවල සිසුන් විසින් ඉදිරිපත් කරන ඒකාබද්ධ සිසු චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනය ජූලි මස 23 පෙරවරු 9.00 ට කොළඹ ප්‍රසාංගික හා දෘෂ්‍ය කළා විශ්ව විද්‍යාලයේ ,ජේ.ඒ.ඩී.පෙරේරා ප්‍රදර්ශන ශාලාවේදී පැවැත්වේ.මෙම චිත්‍ර  ප්‍රදර්ශනය සංවිධානය කරනු ලබන්නේ ශ්‍රි ලංකා චීන සමාජ හා සංස්කෘතික සහයෝගිතා සංගමය සහ බෙයිජිං, හෙබෙයි සහ ටියැංජිං යන නගරවල විදේශීය රටවල මිත්‍රත්වය සඳහා වන ජනතා සංගම් මගිනි.

බෙයිජිං හී පැවති ශ්‍රි ලංකා සංස්කෘතික සතිය පදනම් කොට 21 වන සියවසේ සේද මාවත සංකල්පය තේමාකොට මෙම ප්‍රදර්ශනය පැවැත්වේ.ප්‍රදර්ශනය සඳහා දෙරටේ සිසුන් විසින් නිර්මාණය කරන ලද චිත්‍ර 100 ක් පමණ එක්කොට තිබේ.ශ්‍රි ලංකා හා චීන සිසුන්ගේ කුසලතා හා දක්ෂතා ප්‍රදර්ශනය කිරීම අරමුණු කොට ගෙන දෙරටේ, සංස්කෘතික ,සමාජ ජීවිතය හා සංවර්ධනය පිළිඹිබුවන පරිදි මෙම චිත්‍ර නිර්මාණය කොට තිබේ.

ප්‍රදර්ශනය සඳහා චිත්‍ර නිර්මාණය කළ චීනයේ සිසුන් 4 දෙනෙකු සහ විදේශීය රටවල මිත්‍රත්වය සඳහා වන බෙයිජිං මිත්‍ර සංගමයේ උසස් නිළධාරින්ද, මෙම ප්‍රදර්ශනයට සහභාගිවන අතර, ප්‍රදර්ශනය විවෘත කිරීමේ අවස්ථාවට ශ්‍රි ලංකාවේ චීන තානාපති කාර්යාලයේ සංස්කෘතික අධ්‍යක්ෂ ලියූ තුං මහතා,ප්‍රසාංගික හා දෘෂ්‍ය කළා විශ්ව විද්‍යාලයේ උපකුලපති ඇතුළු ප්‍රභූන් පිරිසක් සහභාගි වෙති.

ආචාර්ය ජයලත් මනොරත්නයන්ගේ “තලමල පිපිලා“ නාට්‍ය නිර්මාණය අවුරුදු 30ක් පිරීම නිමිත්තෙන් ජුලි මස 21 දින මහරගම යොවුන් රඟහලේදී වේදිකා ගත වේ.

මෙම අභිමානවත් සැමරුම පොරමඩුල්ල මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයීය ආදී මිතුරන් සමග වේදිකා ගතවේ.

මෙහිදී 3.30 දර්ශනය සඳහා තම පාසැල් නිල ඇඳුමෙන් පැමිණෙන පාසල් සිසුන්ට නොමිලේ නැරඹිට පහසුකම් සසා ඇත.

කාලයෙන් කාලයට ගීත ලෝලීන්ට නැවුම් විදිහේ  ගීතමය අත්දැකීම් ලබා දෙන ජිප්සීස් සංගීත කණ්ඩායම මීට සති දෙකකට පමණ පෙර අලුත් ගීතයක් අන්තර්ජාලය වෙත මුදාහැරියා. ඒ ගීතය නම් කරලා තියෙන්නේ “බොන්ජොර්නෝ” නමින්. මේ විදිහේ අමුතු නමක් ඊට ලැබිලා තියෙන්නේ එය රැකියාව සඳහා ඉතාලියට යන ලාංකිකයන් ගැන ලියැවුණු ගීතයක් නිසයි. “බොන්ජොර්නෝ” ගායනා කරන්නේ ජිප්සීස් නායක සුනිල් පෙරේරා සහ සංගීතවේදී මැක්සි ජයවීර එහි අර්ථයටම ගැළපෙන විදිහට ඉතාලි සංස්කෘතිය නිරූපණය කෙරෙනා මියුසික් වීඩියෝවක් තමයි මේ ගීතය වෙනුවෙන්  නිර්මාණය කරලා තියෙන්නේ. මෙම මියුසික් වීඩියෝව අන්තර්ජාලයට මුදා හැරියාට පසුව ජිප්සීස්ලා පිටරට ගිහින් දුක් මහන්සියෙන් මුදල් උපයන ලාංකිකයන්ට එම ගීතයෙන් අපහාසයක් කරලා කියලා චෝදනාවකුත් ඇතැමුන්ගෙන් එල්ල වෙනවා.

හිටි හැටියේම ඇයි ජිප්සීස්ලාට රට යන උදවිය ගැන ගීතයකින් කියන්න හිතුණේ?

මේ ගීතය ලිව්වේ “බැරි බර කරේ තියන් වගේ” ජනප්‍රිය ගීත ගායනා කරපු මැක්සි ජයවීර. අවුරුදු 3  1/2 ක් විතර ඉතාලියේ ජීවත් වෙලා ඉතාලිය ගැන හුඟක් අත්දැකීම් ඔහුට තියෙනවා. ඒ අත්දැකීම් ඇසුරෙන් තමයි මැක්සි මේ ගීතය ලියලා තියෙන්නේ. ඒකේ මෙලඩි එකත් හොඳයි. ගීතයට වීඩියෝවක් හදන්න හොඳ පිටපතකුත් ලියලා තිබුණා. ඉතින්, මේ වගේ නිර්මාණයක් එළියට දාන්න අකමැති වෙන්න හේතුවක් අපට තිබුණේ නැහැ.

මොන විදියේ අරමුණක් ඇතිව මේ ගීතය ගායනා කළත් එයින් කියැවෙන අර්ථය සම්බන්ධයෙන් ජිප්සීස්ලාව විවේචනය කරලා අන්තර්ජාලය ඔස්සේ අදහස් පළ කරන පිරිසකුත් ඉන්නවා. ඔබට මොනවාද කියන්න තියෙන්නේ ඒ විවේචන ගැන?

ගීතයෙන් කියැවෙන දේ ගැන කියන්න නම් මටත් වඩා සුදුසුම කෙනා තමයි ඒක ලියපු මැක්සි ජයවීර. මොකද ඔහු අත් විඳපු දේවල් තමයි මේ ගීතය තුළ ගැබ්වෙලා තියෙන්නේ.

හැබැයි ජිප්සීස් නායක සුනිල් පෙරේරා රට ගිහින් දුක් මහන්සියෙන් මුදල් උපයන ලාංකිකයන්ට මේ ගීතයෙන් අපහාසයක් කරලා කියලයි මේ කියන විවේචන එල්ල කරපු හුඟ දෙනෙකුගේ අදහස වෙලා තියෙන්නේ. ඒ නිසා ඔබට මේකට උත්තර  බඳින්නම වෙනවා?

ඒවා ඉතින් විවිධ අයගේ මත තමයි. රට ගියාම සමහරු වෙනස් වෙන හැටි ගැන තමයි පැහැදිලිවම ගීතය තුළ අන්තර්ගත වෙන්නේ. ඇතැම් අය ඒ පණිවුඩය වැරදියට තේරුම් ගෙන ඇති. මේ ගීතයෙන් කියන එක දෙයක් තමයි “මධ්‍යම ප්‍රතිපදාවට” අනුව ජීවත් වෙන්න කියන එක. අනික කිසිම රස්සාවක් වෙනත් රස්සාවකට වඩා උසස් හෝ පහත් කියලා කියන්න බැහැ. මේ ගීතයෙන් අපි ඒ වගේ දෙයක් කියලත් නැහැ. මගේ පුතා ගයාන් දැන් රට ගිහිල්ලා ටැක්සි එලවනවා. ඒ හැරුණාම පීසා බෙදන්නත් යනවා. මගේ මල්ලි පියල් පිටරට ඉන්න කා‍ලේ ෂෙඩ් එකක පෙට්‍රල් ගැහුවා. සිනමා ශාලාවක ටිකටුත් කැඩුවා. ඒ ගොල්ලෝ ඒ වගේ රස්සාවල් කළා කියලා කියන්න ලැජ්ජාවක් මට නම් නැහැ.

මේ ගීතයෙන් කියනවා වගේ ගයානුත් ලංකාවට ආවට පස්සේ වෙනස් වුණොත්?

සමහර විට එහෙම වෙන්නත් පුළුවන්. එයාට පවා ආදර්ශයක් ගන්න පුළුවන් විදිහේ ගීතයක් තමයි මේක.

මේ වීඩියෝව පුරාම පෙනී සිටින උදවිය විශේෂ ඇඳුම් ආයිත්තම් වලිනුත් සැරසිලයි ඉන්නේ. මේ දේවල් එකතු වුණාම මියුසික් වීඩියෝව වෙනුවෙන් විශාල වියදමක් දරන්න වෙන්න ඇති නේද?

අපි ඒ සමහර ඇඳුම් එංගලන්තයෙන් සහ ඇමෙරිකාවෙන් තමයි ගෙන්වා ගත්තේ. ඇත්තටම මුළු වීඩියෝවම හදන්න සැලකිය යුතු මුදලක් වැය වුණා. අපේ පවු‍ලේ හුඟක් අය මේ වීඩියෝවේ පෙනී ඉන්නවා.

ඉස්සර වගේ ‍නෙවෙයි අන්තර්ජාලය ඔස්සේ නරඹන පිරිස අනුවත් දැන් ගීතවල ජනප්‍රියත්වය මනිනවා. හැබැයි ජිප්සීස්ලාට ළඟදී යුටියුබ්වල හිට් වෙන සිංදුවක් කරන්න බැරි වුණා කියලා බොහෝ දෙනා කියනවා. ඇයි එහෙම වුණේ?

ජිප්සීස්ලා මෑතකදී වැඩිය අලුතෙන් ගීත එළියට දැම්මේ නැහැ. මීට අවුරුදු 4කට විතර කලින් හදපු “කොත්තමල්ලි“ ගීතය හුඟක් ජනප්‍රිය වුණා. ඉදිරි කාලයේදී තවත් ගීත දෙක තුනක්ම එළි දක්වන්න හිතාගෙන තමයි අපි ඉන්නේ. එතකොට ඔය කියන විවේචන යටපත් වෙලා යාවි.

කිෂාන් කනංකෙ(ලක්බිම)

ප්‍රවීණ චිත්‍රපට අධ්‍යක්ෂවරයකු, නිෂ්පාදකවරයකු සහ රංගන ශිල්පියෙකු වූ රෝයි ද සිල්වා අද අලුයම ශ්‍රී ජයවර්ධනපුර රෝහලේදී අභාවප්‍රාප්ත වී තිබේ.

1937 වසරේ අගෝස්තු 30 වැනිදා කොළඹදී උපන් රෝයි ද සිල්වා රංගන ශිල්පියෙකු, අධ්‍යක්ෂවරයකු, නිෂ්පාදකවරයකු, තිර රචකයෙකු මෙන්ම පසුබිම් ගී ගායකයෙකු ලෙස හෙළ සිනමාව සුපෝෂණය කිරීමට ඒ මහතා දැක්වු දායකත්වය අති විශාලයි.

මධු සිහින, සැනසිලි සුවය, පික්පොකට්, මේ දෑස කුමටද, මිනිසුන් අතර මිනිසෙක්, මිහිඳුම් සිහින සහ ඔබට දිවුරා කියන්නම් ආදී චිත්‍රපට විශාල ප්‍රමාණයක් ඔහු සිය රංග ප්‍රතිභාවෙන් වර්ණවත් කළේය.

1990 දශකයේ සිනමාවේ කඩා වැටීමක් පැවති යුගයේ සිනමා පට 7 ක් අධ්‍යක්ෂණය කරමින් ආදායම් වාර්තා අතරට පැමිණෙන්නට ඔහුට හැකි වන්නේ බිඳ වැටුණු සිනමාවට යළි ජීවය දිය හැකි බව රටටම පෙන්වා දෙමිනි.

සුමිතුරෝ, චෙරියෝ ඩාලිං, චෙරියෝ කැප්ටන්, රෑ ඩැනියෙල් දවල් මිගෙල්, රැජිණ මමයි, විජේ සහ අජේ, ඔක්කොම කණපිට සහ ගෙදර බුදුන් අම්මා යන ආදී සිනමා පට රැසක් ඔහුගේ අධ්‍යක්ෂණයෙන් හැඩවිය.

(dinamina)

පසුගිය වසරේදී ඔබ ජාත්‍යන්තර සම්මානයකට හිමිකම් කිව්වා නේද?

ඔව්. මට පසුගිය වසරේ නොවැම්බර් 02 වැනිදා ලොස් ඇන්ජලීස්හි පැවැත්වුණු ඒඵඪචද ඹධපතඤ ජ්ඪතථ ජ්ඥඵබඪමචත එකේදී හොඳම නිළියට හිමි සම්මානය ලැබුණා. ඒ සංජීව පුෂ්පකුමාර මහතා අධ්‍යක්‍ෂණය කරපු දැවෙන විහඟුන් චිත්‍රපටය වෙනුවෙන්. මට ඒ සම්මානය හිමි වුණේ රටවල් පනස් දෙකක චිත්‍රපට පනස් දෙකක් සමඟ තරග කරලා.

ඔබ අලුත් වැඩ කටයුත්තකටත් සූදානම් වෙනවා කියලා ආරංචියි.

මට මේ ජාත්‍යන්තර සම්මානය හිමිවුණේ රංගනය වෙනුවෙන්. ඒ නිසා රංගන ක්‍ෂේත්‍රය වෙනුවෙන් වඩා වැඩි යුතුකම් කොටසක් කළ යුතුයි කියන සිතිවිල්ල මට ආවා. මම ජාත්‍යන්තර සම්මානයක් හිමි වුණාම කල්පනා කළා චිත්‍රපට රංගනය කියන දේ අනිවාර්යයෙන්ම හැදෑරිය යුතු විෂය පථයක් කියලා. "දැවෙන විහඟුන්" චිත්‍රපටය වෙනුවෙන් මම වැඩ කරන ආයතනයේ, මායා ශක්ති රංගන ශිල්ප ශාලිකාවේ මාස හතරක කාලයක් පෙර පුහුණුවීම් කළා. මම මීට කලින් ශ්‍රී ලංකාවේ අහලා දැකලා නැහැ තමන්ට ලැබෙන චරිතය වෙනුවෙන් පෙර පුහුණුවීම් කරන බවක්. පෙර පුහුණුව නොමැති වීම නිසාම නිර්මාණ ගුණාත්මක භාවයෙන් තොර නිර්මාණ බවට පත්වෙලා තියෙනවා.

මේ හැම දෙයක්ම නිසා මම හිතුවා මගේ මූලිකත්වයෙන් සිනමාත්මක රඟපෑම කියන එක පාඨමාලාවක් ලෙස වඩාත් වගකීමෙන් යුතුව ඇරඹිය යුතුයි කියලා. මේකට සුදුසුම තැන විදියට මම දැක්කේ ජාතික චිත්‍රපට සංස්ථාව. ඒ නිසා ජාතික චිත්‍රපට සංස්ථා පරිශ්‍රයේ සතිඅන්ත දිනවල මාස 06ක කාලයක් පෙරවරු 9.00 සිට පස්වරු 5.00 දක්වා රංගන වැඩමුළුවක් පැවැත්වීමට සැලසුම් කරලා තිබෙනවා.

මේ වෙනකොට ශ්‍රී ලංකාව පුරා විවිධ ස්ථානවල රංගන පාඨමාලා, වැඩමුළු බොහෝමයක් පැවැත්වෙනවා. ඒ වැඩමුළු අතරින් ඔබේ වැඩමුළුව වෙනස් වෙන්නේ කොහොමද?

මායා ශක්ති රංග ශිල්ප ශාලිකාව වසර 25ක් තිස්සේ රංගන ක්‍ෂේත්‍රය වෙනුවෙන් වැඩ කරපු ආයතනයක්. මේක ලංකාවේ පළමුවැනි රංගන පාසල කිව්වොත් නිවැරැදියි. අනෙක් ආයතන ගැන මම විග්‍රහ කරන්නේ නැහැ. චරිතයක් නිරූපණය කිරීමේදී කය සහ මනස නිසි ආකාරව චරිතයක් උදෙසා පුහුණු කරවන්නේ කෙසේ ද යන්න මේ පාඨමාලාව ඔස්සේ නිවැරැදිව ඉගැන්වීම සිදුකරනවා.

මේ කාර්යය වෙනුවෙන් ඔබත් එක්ක එකතු වෙන තවත් පිරිසක් ඇති?

විෂය සම්බන්ධයෙන් විශේෂ දැනුමක් තිබෙන ක්‍ෂේත්‍රයේ ප්‍රවීණ කලාකරුවෝ, අධ්‍යක්‍ෂකවරු, නර්තනාචාර්යවරු, සංගීතාචාර්යවරු විචාරකයෝ මට මේ කාර්යය වෙනුවෙන් සහයෝගය ලබා දෙනවා.

පාඨමාලාව හදාරා පිටව යන පිරිසේ අනාගතය ගැන වගකීම දරන්නත් සූදානම්ද?

අපි හැමදාම ආයතනයක් විදිහට වැඩමුළුවක් අවසන් කරන කොට ඔවුන් වෙනුවෙන් නිර්මාණයක් කළා. ඔවුන්ට දක්‍ෂතා දක්වන්න අවස්ථාව ලබා දුන්නා. ඔවුන්ගේ දක්‍ෂතා එළිදැක්වීමට අවස්ථාව ලබා දුන්න නිසා තමයි ජනප්‍රියම ටෙලි නාට්‍ය නිළියක් විදිහට එළියට ආපු නයනතාරා වික්‍රමාරච්චි ගැන හැමෝම දැන ගත්තේ.

පාඨමාලාවට සම්බන්ධ වෙන්නේ කොහොමද?

මෙම පාඨමාලාව ශ්‍රී ලංකාව පුරා විසිරී සිටින සියලුම සිංහල, ද්‍රවිඩ, මුස්ලිම්, බර්ගර් සෑම ජනවර්ගයකම තරුණ තරුණියන් වෙනුවෙන් විවෘතයි. මේ සඳහා This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. සහ This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. යන විද්‍යුත් තැපැල් ලිපිනයන් ඔස්සේ ඉල්ලුම්පත් යොමු කළ හැකියි.

රංගන කටයුතුවලින් අලුත් යමක් සිද්ධ වෙනවද?

දැවෙන විහඟුන් විත්‍රපටය ඉදිරියේදී තිරගත වෙන්න තියෙනවා. ඊට අමතරව ඩැනී ඩබ්. පතිරණ මහතාගේ ගිරිකුළේ දෝංකාරය ටෙලි නාට්‍ය සහ ධම්මික තිසේරාගේ හේලංකඩ, මානාවාරිය කියන ටෙලි නාට්‍ය විකාශය වීමට නියමිතයි.

ඔබ නිර්මාණ තෝරාගනිද්දී විශේෂයෙන් සැලකිලිමත් වෙන දේවල් මොනවාද?

පැහැදිලිවම, නළුවකුට, නිළියකට තමන් ජීවත්වෙන සමාජ වටපිටාව ගැන දේශපාලනය ගැන දැනුමක් අවශ්‍යයි. ඒ තුළින් තමයි තමන්ගේ සමාජය ඇතුළේ තමන් ජීවත් වෙන පොදු මිනිසුන්ගේ ප්‍රශ්න ගැන හරියාකාරව පෙනී සිටින්න පුළුවන්. මම සම්බන්ධ වෙන්නේ සමාජ දේශපාලන හරයක්, තේමාවක් තිබෙන නිර්මාණවලට විතරයි.

ඔබ එළිදැක්වූ "ප්‍රේම ජවනිකා" කෘතිය ගැනත් කතා කරමු?

ඔව්. මම " ප්‍රේම ජවනිකා" කියන පොත ලිව්වා. මේ රටේ බාල මහලු සියලුම දෙනා ලිංගික අධ්‍යාපනයෙන් තොරයි. මේ නිසා ගැහැනු දරුවන් විශාල ප්‍රමාණයක් දූෂණයට, අතවරයට, හිංසනයට ලක් වෙනවා. මේ සම්බන්ධව තිබෙන එකම විසඳුම නඩු විමසීමකින් පස්සේ වැරදිකරුගේ බෙල්ලට තොණ්ඩුව දාන එකවත් සියදිවි හානි කර ගැනීමවත් නෙමෙයි. සාමාන්‍ය පෙළ සිට පාසල්වලින් ලිංගික අධ්‍යාපනය ලබා දිය යුතුයි. මෙය රජයක් විසින් කළ යුතු අනිවාර්ය කාර්යයක්. මේ වගේ කරුණු මේ පොත ලියන්න මූලාශ්‍ර වුණා.

"ප්‍රේම ජවනිකා" කෘතියට ලැබෙන ප්‍රතිචාර කොහොමද?

ප්‍රතිචාර ඉතා ඉහළයි. මහාචාර්ය කාලෝ ෆොන්සේකා, මහාචාර්ය කොල්වින් ගුණරත්න, වෛද්‍ය අධ්‍යක්‍ෂ හරිස්චන්ද්‍ර යකන්දාවල, වෛද්‍ය ලසන්ත මලවිගේ වගේ විශේෂ පුද්ගලයෝ එක හඩින් කියා සිටියා අපිට කරන්න බැරි වුණු දෙයක් අනෝමා කරලා තියෙන්නේ කියලා. එය ඔවුන් අගය කළා. ඒ වෙනුවෙන් ඔවුන් පෙනී සිටින බවත් කිව්වා. රුසියාවේ ඉන්න පයිලට් කෙනෙක් මට ආරාධනාවකුත් කළා මේ පොත පාදක කරගෙන සිනමා කෘතියක් නිර්මාණය කරමු කියලා.

ඉදිරියේදීත් ලේඛනය පැත්තෙන් අලුත් යමක් සිද්ධ වෙයිද?

ඔව්. මේ පොතේ දෙවැනි වෙළුම ලියන්න බලාපොරොත්තුවෙන් ඉන්නවා. ලංකාව ඇතුළේ තමන්ට තිබෙන ලිංගික ගැටලු විවෘතව කතා කරන්න කෙනෙක් හෝ ආයතනයක් නැහැ. මේ පොත හරහා ඇති වුණු නවතම ප්‍රවණතාව තමයි තමන්ට ඇතිවන ගැටලු නිරාකරණය කර දෙන්න කියලා බොහෝ දෙනා උදවු ඉල්ලන එක.

(මව්බිම)

Page 1 of 51

Entertainment News

“සේකර“

09 February 2018

Stats

There are 28589 listings, 821 categories and 101 owners in our website